sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Miten sain kesätöitä?



Aloin miettimään kesätöiden hakemista jo hyvissä ajoin viime vuoden puolella. Teen kouluvuoden aikana taitoluistelutuomarin hommia, joista maksetaan hyvin, joten hyväpalkkainen työ ei ollut pääkriteerini. Halusin kuitenkin jonkun työn, koska CV:n kasvattaminen ja työkokemuksen kerääminen on tulevaisuutta ja tulevaisuuden työllistymistä varten erittäin hyödyllistä.

Tein marraskuussa 2016 tunnukset https://www.aupairworld.com/ -sivustolle, josta olin kuullut paljon hyvää au pairina olleilta/olevilta itseäni vanhemmilta kavereiltani. Tein tunnukset ihan vain huvikseen ja kokeilumielessä ja kohdemaaksi valitsin Espanjan. En itse ottanut yhteenkään perheeseen yhteyttä, vaan päätin odottaa ja katsoa, ottaisivatko perheet minuun yhteyttä profiilini perusteella. Minulla on paljon kokemusta lasten kanssa olemisesta ja työskentelystä, joten olin itsevarma, että näin tulisi käymään.

Kuvahaun tulos haulle aupairworld








Muutaman viikon jälkeen muutama eri perhe oli ottanut minuun yhteyttä. Näistä perheistä kuitenkin vain yksi sopi minulle aikataulujen, allergioiden yms. takia. Aloin tutustumaan tähän perheeseen, koska se vaikutti täydelliseltä minulle. Lähetin itse perheen äidille viestit englanniksi ja hän vastasi minulle espanjaksi, koska hänelle englannin kirjoittaminen on hankalaa, mutta ymmärtää sitä ihan hyvin ja sama minulla espanjan kanssa. Juttelin perheen kanssa aupairworld-sivun chat-osuudessa muutaman päivän ajan, jonka jälkeen perhe kysyi, haluaisinko olla heidän au pairinsa kesällä.

Olin jo etukäteen tutustunut siihen, millaisen työsopimuksen voisin tehdä. Ehdotin perheelle, että tekisimme "Official European au pair contract" -sopimuksen. Molemmat osapuolet täyttivät sopimuksen osat sähköisesti, jonka jälkeen hoidimme allekirjoitukset postin välityksellä. Sopimuksen avulla palkan määrittely, vapaapäivien määrä, työtuntien/päivä määrä ja muut sovittavat asiat ja muodollisuudet onnistuivat helposti. Lisäksi ongelmatilanteita varten on jo yhdessä sovitut toimintavat.

Koko työnhakuprosessi oli minun kohdallani erittäin helppo ja mieluisa työ löytyi nopeasti ja vaivattomasti. Tietenkin au pariksi lähteminen vaatii enemmän, kuin lähikaupassa työskentely, eikä sillä kauheasti rikastu. Se kuitenkin varmasti kasvattaa ihmisenä, saan uusia kokemuksia ja kielitaitonikin kehittyy syksyn espanjan ylioppilaskirjoituksia varten. Ainakin minun kohdalla mukavuusalueelta poistuminen ja uusien kokemuksien kerääminen on rahaa tärkeämpää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti